Orbán Viktor miniszterelnök az új Q3 gyártásának bejelentésén Győrben (Forrás: Audi Hungária Zrt. Facebook oldala)
A Süddeutsche Zeitung tegnap interjút közölt Gernot Döllnerrel, az Audi AG vezérigazgatójával. Bár a beszélgetésben nem esett szó külön a győri Audi Hungáriáról, több olyan kijelentés is elhangzott, amely közvetve érintheti a magyarországi gyárat. A világpiaci újrastratégia, az elektromos átállás, az amerikai és kínai terjeszkedés, valamint a tervezett létszámleépítések mind hatással lehetnek a győri munkavállalók jövőjére.
7500 fős leépítés, németországi erősítés
Az interjú legfontosabb bejelentése, hogy az Audi a versenyképesség fenntartása érdekében mintegy 7500 munkavállalót bocsát el a közeljövőben. A leépítés elsősorban nem a gyártási területeket, hanem a háttérfunkciókat és adminisztratív részlegeket érinti. Ez az Audi Hungária esetében is különös jelentőséggel bír, hiszen Győrben nemcsak gyártás, hanem fejlesztési és mérnöki munka is zajlik – ezek a területek most veszélybe kerülhetnek.
Ugyanakkor Döllner hangsúlyozta: a német telephelyeket nem gyengíteni, hanem erősíteni fogják. Ingolstadt és Neckarsulm összesen 8 milliárd eurós fejlesztési csomagot kap, mely a német munkahelyeket hivatott megvédeni. A leépítéseket pedig nem Németországban, hanem más piacokon tervezik végrehajtani.
Globális újrapozicionálás: USA és Kína a fókuszban
Döllner szerint az Egyesült Államokban is növekvő keresletet tapasztalnak, ezért felmerült egy új amerikai Audi-gyár létrehozása. A döntés 2030-ig születhet meg. Ez a lépés az elektromos modellek helyi gyártására és a vámháborús környezetre adott stratégiai válasz lenne.
A másik fő piac Kína, ahol az Audi a „Kínában Kínáért” elvet követi: helyi partnerekkel dolgoznak, és a gyártás mellett a fejlesztést is egyre inkább ott végzik. Az elektromos autók akkumulátorait továbbra is a VW-konszernen belül, főként Kínából szerzik be, ahelyett hogy saját akkugyártásba fognának.
Szoftverek, nem csavarok: új korszak az autóiparban
Az Audi jövőképében a szoftveralapú megoldások felértékelődnek, míg a hagyományos mechanikus komponensek súlya csökken. A járművek egyre inkább digitális platformokká válnak, a vezérigazgató pedig jelezte: ezeket a fejlesztéseket amerikai partnerekkel közösen, házon belül kívánják megvalósítani, így a beszállítói láncok is átalakulhatnak, vagy magyarul csökkenhet a külső beszállítók száma, ami szintén nem sok jót vetít előre.
Mi következik ebből Győrre nézve?
Michael Breme, az Audi Hungária Zrt. igazgatótanácsának elnöke beszél az Audi Q3 bemutatóján (Forrás: Audi Hungára Facebook oldala)
Bár Győr továbbra is az Audi egyik kulcsfontosságú gyártóbázisa, a nemzetközi trendek és Döllner szavai alapján fokozódó bizonytalanság vár a magyarországi telephelyre.
-
A fejlesztési tevékenységek sorsa kérdéses, hiszen a leépítések ezt a szegmenst érinthetik elsőként, főként az elektromos átállás miatt, ahol a szükséges fejlesztéseket kínai partnerekkel végzi az Audi.
-
Az elektromos átállás a belső égésű motorok gyártására épülő struktúrát alaposan felforgatja. Az elektromos autókhoz szükséges akkumulátorokat főként egyben szerzi be az Audi a VW konszern részeként, így motorgyártásra egyre inkább nem lesz szükség
-
A dolgozók átcsoportosítása a járműgyártásba csak ideiglenes megoldás, a kapacitások ott is végesek, ráadásul sokan nem vállalják a három műszakot és az ezzel járó alacsonyabb bért.
-
A gyár jövője egyre inkább függ a német és globális központi döntéshozataloktól, miközben a győri fejlesztés és mérnöki kapacitás korábban épp az önállóság irányába indult el.
Szembemegy a kormányzati kommunikációval?
A müncheni autókiállításon Szijjártó Péter külügyminiszter azt nyilatkozta, hogy soha nem dolgoztak még annyian a győri Audinál, mint amennyien az év végén fognak. Ez azonban élesen ellentmond az Audi vezetője által felvázolt nemzetközi trendeknek. A konszern stratégiája egyértelmű: kevesebb ember, több digitalizáció, nagyobb amerikai és kínai jelenlét.
A kérdés az, hogy hol van ebben Győr helye. Az elektromos átállás és az Audi átalakulása révén évek alatt akár több ezer munkahely is veszélybe kerülhet, főként a fejlesztés és a motorgyártás területén. A győri járműgyártás bővítése egyelőre csak részben tudja ellensúlyozni ezeket a folyamatokat, mérnökökre pedig ott nyilván nem lesz szükség.
Vesztesek vagy nyertesek?
A jelenlegi jelek alapján a győri mérnökök és motorgyári dolgozók lehetnek az átalakulás legnagyobb vesztesei. Miközben Németországban és Kínában fejlesztéseket jelentettek be, Magyarországon egyelőre csak a bizonytalanság nő. Az Audi Hungária vezetése sem húzhatja már túl sokáig a nyílt kommunikációt a gyár helyzetével kapcsolatban.